دکتر مرتضی حیدری

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و نوجوانان

دکتر مرتضی حیدری

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و نوجوانان

دکتر مرتضی حیدری

رتبه اول کشوری بورد فوق تخصص مغز واعصاب کودکان و نوجوانان
هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
بیمارستان مرکز طبی کودکان
مطب: خیابان ولیعصر

بایگانی
آخرین نظرات

آموزش والدین 1

ذهن کودکتان را فعال کنید

شرایط لازم برای رشد مناسب کودک شامل تمامی ابعادی است که زندگی یک کودک را در برمی گیرند. یعنی شرایط روحی و روانی و شرایط جسمی یک کودک در طول دوران رشد او خصوصا در سالهای اول تولد،بسیار مهم است. اما در کنار این موارد یک بعد ویژه وجود دارد که توجه به ان موجب می شود تا شما یک فرزند باهوش و شاید در حد یک نابغه داشته باشید.پس با دقت به این نوشتار توجه کنید.

مسلما تربیت و رشد کودکان امروز با گذشته تفاوتهای بسیاری دارد.در گذشته توجهی که امروز نسبت به چگونگی به ابعاد هوش و تفکر کودک، وجود دارد،وجود نداشت. در گذشته هوش را به عنوان یک عامل ژنتیکی در نظر داشتند اما امروز علاوه بر این معیار،عامل محیط و فضایی که برای کودک وجود دارد،نیز تاثیر بالایی در رشد نبوغ و هوش کودکان دارد. این یک نظریه علمی است که توسط روانشناسان و محققین زیادی تائید شده است. این یعنی والدین این توانایی را دارند که در شکوفایی رشد ذهن و هوش کودکشان،نقشی موثر داشته باشند.

یک راه ساده و قابل دسترسی برای اغلب والدین این است که با تحریک ذهنی کودک با وسایل و ابزار مختلف، می توانند نقش زیادی در تقویت هوش او داشته باشند. این بدان معناست که علاوه بر عوامل ژنتیکی مواردی همچون فضای رشد و تربیت کودک،نوع تغذیه و سلامت او نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. این موارد در روزها و ماههای اول تولد شاید مهمتر از سایر اوقات باشد.این تاثیرگذاری آنچنان مهم و حساس است که حتی با پذیرش عوامل وراثتی و نقش تعیین کننده آن در میزان هوش کودک،هرگز نمی توانیم منکر نقش و تاثیر آموزش و نحوه ارتباط پدر و مادر بر ذهن کودک شویم. در واقع این به معنای اهمیت نقش والدین در راستای عامل ژنتیک در ارتقای هوش کودکان است. مثلا آموزشهایی که توسط والدین در قالب بازیهای متنوع و سرگرم کننده به کودکان داده می شود،تاثیر بسزایی در بالابردن مهارتهای هوش و نبوغ انها دارد.

در اولین سالهای زندگی کودک که مغز او مراحل مختلف رشد و تکامل را طی می کند،وجود یک برنامه ریزی دقیق برای اموزش مدون کودک لازم به نظر می رسد.از طرفی توجه والدین به حرکات و اعمال مختلف کودک،در بالابردن هوش او موثر است.

لازم نیست فعالیت خاص و پیچیده ای از جانب والدین صورت گیرد.انچه مهم است انجام بازیهای بسیار ساده ولی هدفمند با کودک است.انجام بازیهای هوشی موجب ایجاد مداربندی های مغزی پیچیده و ضروری در مغز کودک می شود که این مساله موجب تقویت و رشد هوش کودک می شود. در حقیقت والدین از دوران جنینی یک کودک تا وقتی که کودک ۶ سال و ۱۱ ماه و ۲۹ روز سن دارد،فرصت دارند تا همه تلاششان را در جهت تقویت هوش کودک صرف کنند. بعد از گذشت این مرحله، ذهن کودک مثل نرم افزاری عمل می کند که طی این مدت پردازش شده و اکنون آماده بهره برداری و استفاده است.

معمولا ۱۰ تا ۱۸ ماهگی زمان شکل گیری این ارتباطات مغزی در کودکان است. بنابراین تشویق شما با تاثیری که در کودک می گذارد به ازاد شدن موادی در مغز و تقویت این چرخه منجر می شود.درست در طرف مقابل این برخورد هر بی تفاوتی شما باعث تقویت نشدن ارتباطات مغزی کودک می شود و او را نسبت به انجام کارهای جدید،دلسرد می کند...

ادامه دارد....

  • مرتضی حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.